Prova: Renault Super 5 GT Turbo Fase 1

Super 5 GT TURBO. Feia temps que li anàvem al darrere. De totes les proves, aquesta era d’aquelles estrella. I qui no vol posar-se darrere del volant d’un Renault Super 5 GT Turbo Fase 1?

Qui no vol veure de què és capaç el Turbo i sobretot, quan de veritat hi ha, en aquelles històries, que el Turbo es dispara a meitat de la corba i adéu molt bones???

Doncs el bon amic Bultó ho va posar fàcil i en safata de plata. A la hora acordada, al poble de Ollers, em va fer entrega, per un temps limitat, de la seva joieta.

Renault Super 5 GT TURBO Fase 1.

L’exemplar que provem és del any 1986, de la primera generació del 5 GT TURBO. Si ens els mirem en xifres, de forma molt sintètica, serien aquestes:

Motor 4L, 1397cc, 115cv Turbo Alimentat.

I direu, ja esta? Doncs si, em sap greu. Podríem parlar dels 4 discs de fre, de la suspensió estil McPherson, que si el Turbo el feia un pajaru i que la culata un altre. I no menystenim les especificacions, però totes aquestes les podem trobar a la Wikipedia. Nosaltres volem catar-lo i explicar-vos les sensacions, com sempre, i sense més

Això si, com apunt, el FASE 2, diferenciava del FASE 1, per una encesa Electrónica més moderna i unes actualitzacions al Turbo Garret T2, fent-lo un punt més civilitzat i passant de 115cv a 120cv. Ja està dit i tranquils ens hem quedat.

GT TUBO FASE 1 on the road.

No sé qui estava més nerviós, si jo per pujar i passejar; o el meu amic Bultó veient marxar el seu R5. En tot cas, no ho podrem saber.

El que si sabem, és com es manega aquesta joia per les carreteres.

Com sempre, comencem per els indicadors i habitacle. Un quadre molt complert. Molta informació i fàcil de llegir. Velocímetre, conta voltes, benzina, temperatura del aigua, pressió del oli i allò que marca la diferencia, pressió del TURBO. Aviat el veurem funcionar.

Alçavidres elèctrics, tancament centralitzat, rellotge de cortesia, llums de Boira davant i darrera. El que seria un Yougtimer molt ben equipadet.

Posició del conductor molt còmode, inclòs per els més alts. A vegades ens queixem de la posició dels pedals, aquesta vegada ni això! No se si la il·lusió ens ha tret la objectivitat…

Fetes les presentacions, carretera i Turbo.

Ara faré uns supòsits no duts a la pràctica(……)Tal com vam quedar amic Bultó.

Si surts fort, sembla com si el cotxe no pugues administrar la potencia. El fet que s’alci un pel el morro, i que la direcció sigui molt fina, fa que les correccions siguin inevitables. I això, de primeres, pot fer-te pensar que als tombs, la direcció no sigui precisa. Però quan arribes al primer tomb, els dubtes s’esvaeixen.

L’equilibri entre les suspensions, els pneumàtics i direcció és molt bona. Té molt bona adherència i resposta. No és d’estranyar l’èxit en els rallis de la època i que en els actuals, encara hi participin. Les suspensions originals, poden semblar un xic toves, però no donen inseguretat.

GT TURBO TURBO

I arriba el moment que decideixes jugar-te la vida. I decideixes entra a un tomb, reduir marxa i veure com el Turbo es connecta sol i t’envia a segar el camp del costat.

Per sort del pagès(o no), el camp encara està per segar.

Evidentment i com tot a la vida, el problema és i era de les mans i no de la maquina. Qui en aquell temps no havia conduit mai un cotxe amb Turbo, i feia el mateix als tombs que amb l’atmosfèric, un pedal fins baix en el moment de reduir i en ple tomb, podia ser un problema. Per què la potencia entregada i com l’entrega és notòria, però és i era una qüestió de peu i mans.

Ja ho avisaven en els anuncis del seu temps, tot un repte per la conducció però no pas un tanatori ambulant. Si al reduir just al entrar ho acompanyaves del pedal fins a baix, segurament tindries un problema.

GT TURBO sensations

La passejada amb el GT TURBO, tot un plaer. Pedal avall i pedal amunt. Bona frenada gràcies als Discs, bona estabilitat als tombs. Excel·lent comportament del motor, sobre tot en moments de Turbo ON. Veure la agulla del Turbo amunt i avall acaba de arrodonir la experiència.

Però també passejant sense preses, el 1400 tranquil és solvent i harmoniós.

Una passejada que se’m va fer curta en temps, conduint tot un mite dels 80, i un Fase 1, que seria el mes salvatget.

GT TURBO Today

Una joia i joguina per tenir al garatge i gaudir-lo. A dia d’avui, aquest model es més car que quan va sortir als 80. Aquest, en concret, 1.590.000 ptes. Si en vols comprar un ara, en condicions optimes, 9000€(1.500.000ptes). I si m’ho permeteu, ho valia als 80 i ho vals al 2018.

Company i amic Bultó, fora el patiment de tots dos, gràcies per la experiencia.

Renault Super 5 GT TURBO, tot un Youngtimer/clàssic mític i de culte de gran valor i valua.

Salut i Benzina.

Cotxesclassics.cat

 

Please follow and like us:
0

4 Comments

  1. Precioso, pero es del ’86 y no del ’87… Yo tengo un B-HN de octubre del ’86 o sea q ese no puede ser del ’87… Como pega: q lleve el anagrama francés y no los d serie… Saludos!

  2. Hola.
    Bon article. Però crec que hi ha una errada. Es diu que el Renault 5 Turbo del 87 que hi surt, valia 1300000 pessetes. A la revista Motor 16 de juliol del 87, surt que el preu. Del R-5 GT turbo era de 1586868 pessetes i la versió copa 1683825 pessetes.
    Salutacions

Dejar una contestacion

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.


*