Normal, Super, Super97, SP95 i el 12-O què?

El 12-O què?

Aquesta setmana passada, despertàvem amb aquestes noves instruccions pel que fa al carburant, de la UE.

I com sempre que olorem canvis, ens posem les mans al cap i sospirem. En el millor dels casos, ens queixem fins que ens quedem tranquils o desfogats. Però la realitat és, que per els nostres clàssics, no serà més, que un canvi més dels que han patit ja.

Una llarga vida de canvis.

I si ho penseu bé, en el millor dels casos, i per no remontar fins a temps immemorials, els nostres clàssics ja han vist quatre canvis com a mínim. I en cada canvi, una desesperació, o no, del seu propietari. Per què ell, ha anat fent segons el que li hem anat posant.

Si remuntem a la dècada des 50-60, podem anar veient com els nostres cotxes han degustat infinitat de carburants diferents. Al principi, amb el campi qui pugui. Els moments on el estat no estava adequada als estàndards europeus. Als anys 70, l’estat es comença a posar les piles als estàndards exigits. Comencem a trobar la Normal de 90 octans, la super de 96 i la extra de 98.

Als 80, amb l’augment del rendiment dels motors, passem a Normal de 92, Super de 97 i la de 98 la fan desaparèixer. En aquesta desaparició, el usuari també en va fer un drama, coses dels canvis. Però va acabar repostant la Super 97.

Als 90, l’aparició accentuada dels motors sense plom porten a un altres Canvi. La Normal 92 diu adéu, deixant les gasolineres amb les opcions de Super 97, SP95 i SP98. Altre cop, un mal de cap, aquesta vegada, per els usuaris de Normal. I aquests, també van acabar repostant la Super 97.

I en la dècada dels 2000, La Unió Europea va dir la Seva. Va aprobar el decret que prohibia el subministrament de carburants amb plom. Qüestions mediambientals. Vam veure desaparèixer la Super 97, deixant al usuaris únicament amb la SP95 i SP98. I aquí, altre cop un drama. Però els usuaris, altre cop, van adaptar-se amb la SP95 i amb algun additiu que altre en cas necessari.

i el 12-O què?

Doncs ara estem en una nova dècada, on encara no hem patit cap canvi. Però la UE ha tornat a ordenar, i ordena, ordenar les codificacions dels carburants per que el usuari tingui la màxima informació possible.

Però estigueu segurs, que ho superarem com sempre. I als nostres clàssics no els hi faltara de res. Ens tocara acostumar-nos, allà on deia SP95 i SP98, ara hi dirà E5 i E10. SI bé es cert que aquesta equivalencia no és real, ja que cada companyia etiquetara segons els component de la norma, aquesta és una bona referencia per començar.  I aquí, cadascú, amb el procés de adaptació requerit, repostarà el que  cregui convenient o li sigui recomanat.

I si teniu un dièsel, doncs repostareu amb la sigla B dins d’un quadrat. Aquí hi ha quelcom de problema més, ja que aquí hi ha en joc, el percentatge de Biodiesel que hi ha. La B7 7% i la B10 un 10%. Aquí haurem de veure quan percentatge admet el nostre clàssic de Biodiesel, que en el millor dels casos, deurà ser la B7.

I els nostres clàssics, experimentaran un nou canvi a les gasolineres, de Normal a Super, a Super97, a SP95 i ara a E5 o E10. Però seguirem circulant com sempre, sense problemes ni mals de caps. Al menys, per que fa aquest canvi, segur. El 12-O, comencem amb els E5 o E10.

Salut i Benzina.

Cotxesclassics.cat

 

 

Please follow and like us:
0

Sé el primero en comentar

Dejar una contestacion

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.


*