Mercedes-Benz 280S 1968

Aquesta vegada per que sí, sense un motiu d’aniversari pel mig, que aquest 2016-2017 en celebrem masses: 850 coupe, Dyane 6, AX, 600 etcètera, solsamènt perquè em venia molt de gust compartir un Gran Berlina Gran Luxe amb vosaltres. Transmetre allò que sentien aquells afortunats que es passejaven els anys 60, amb un Mercedes-Benz 280S i sobretot, si els afortunats actuals senten encarà el mateix.img_13601

Antecedents:

Les ventes del Mercedes-Benz gran berlina de la època, anomenat Cues, sobrepassaren les expectatives de la fàbrica però tot i així tocava renovar els disseny de la marca alamana.

img_12891Per les noves línees del gran berlina de Mercedes, el dissenyador, Paul Bracq, decideix prescindir de les cues en els seus nous dissenys i així adequar la marca, a les noves línees europees, mes homogènies i planes. El que si conservaria, però no sols ell en aquell moment, sinó fins a la actualitat, és el frontal cromat tan característic de la marca amb la seva estrella coronant-la.

Daimler-Benz incorpora en aquest nou disseny totes les innovacions en seguretat que apareixen als Estats Units i el converteix en un dels cotxes, que seran considerats, com els més segurs del mon, la S-Class, S-klass o S de mercedes-Benz.

Versions clase S:

Mercedes-Benz 250S de 2500cc L6 doble carburador 130cv, 250SE injecció de 150cv

Mercedes-Benz 280S de 2800cc L6, doble carburador i 140cv, 280SE i 280SEL injecció de 160cv

Mercedes-Benz 300SE, 300SEL de 2800cc L6 de injecció de 170cv

En el mercat americà, no tant restrictiu com el europeu, la “S” era venuda amb motors V8.

Prova:

Havent-nos posat ja en situació, contextualitzat un xic i sabent que hi ha sota el capo, es moment de admirar el cotxe de luxe per excel·lència d’aquells anys. A dia d’avui, tothom pot tenir un MB, nou o de segona ma, però és assumible. El que us estic presentant, en aquella època, no era factible ni de segona ma. Estem davant de classe, luxe, prestigi i en algun cas, popularitat.

Donem-li un cop d’ull per fora, altra cosa no, però llarg, una estona. Força més curt que els “S” d’avui en dia, però tot i així, molt llarg. Gran Frontal, línees rectes, òptiques davanteres llargues, amb les parts interiors triangular, la següent sèrie S les durà rectes. Parrilla frontal gran i cromada amb l’escut MB on toca.

4 portes generoses per donar molta comoditat d’entrada i un llarg maleter. A primera vista, trobes a falta les cues del antecessor, però s’ha de dir, que les línees planes van ser un encert i que ha portat MB fins a la actualitat.

Obrim la porta i cap dins. Fàcil accés, previ a desplomar-te sobre la butaca del menjador, perdó, per un moment creia estar en un altre lloc i a on estic, és seient al 280S! Quina comoditat, no la trobes ja, em recorda, guardant les distancies, al seients dels Renault dels 70-80. T’hi podries quedar a viure.

Molt espaiós, el fet de portar el canvi al volant, va permetre a MB, que el classe S, fos de 6 passatgers, si senyor, 6 passatgers a la fitxa tècnica. La part central del seient davanter pots escollir si portar a algú o abaixar els reposa braços per anar encara més còmode.

Com sempre, ens familiaritzem amb el que veiem abans de sortir a passejar. Les línees rectes son també presents al quadre, amb material de qualitat, pell, fusta. Un gran volant amb l’esfera central cromada pel clàxon. Indicadors generosos en mida, velocímetre, conta quilometres, indicador gasolina, indicador temperatura del aigua, rellotge.

A ma dreta del volant, el canvi de marxes manual de 4 velocitats. A l’altre, commutador intermitents, llimpia i llargues. Al tablier, a la banda esquerra, la clau de llums. A la dreta la calefacció i la radio. El fre de mà el trobem sota del volant a la part esquerra, en forma de tirador.

Així com en el Seat 850 coupé, trobàvem a faltar un conta voltes, en aquest, fruit de la elegància i solvència, clarament, no el necessites, el motor ni el vols sentir i no necessites veure on es la zona vermella.

El posem en marxar, so sua d’aquest 6 cilindres. Posem la ma al canvi, i no us ho negaré, si no hi estàs acostumat, a la primera surts, el que no tens garantit es que posis segona!

Un cop ja tens dominat el canvi i surts a carretera poc més us puc explicar, no recordo massa els 70 o 80 quilometres que vaig fer. Sols recordo esta en pau, tranquil, relaxat, tom a tom, recta a recta, mantenint una mitjana de 110-120km/h. Ratet d’autovia, ratet de carretera. Gaudint, molt, imaginant-me o intentant-ho si més no, el que devia ser tenir aquest cotxe al any 68. Sense preses, vaig devorant quilometres, d’aquells moments que si algú m’arriba a dir, Puigcerdà, doncs Puigcerdà, la Seu d’Urgell? Doncs cap a la Seu, sense cap mena de problema.

Aquest Mercedes 280S conserva tot allò pel que va ser creat, noblesa, luxe, solvència en el motor(si trepitges segur que toca els 180km/h), comoditat i tranquil·litat. Sembla que MB crees la classe S, per que quan arribes al nostre temps, encara aconseguís que la gent, senti el que sentien en el any 68.

Tombs, cap problema, molt pla en tots ells degut a la bona feina dels suspensions. Frenada, perfecte. Direcció, un per nerviosa però res que no puguis dominar.

Per posar un punt dolent, que ho és i no, dins de ciutat el volum i la direcció no ajuden massa. Si has de canviar de carrers, estrets i girs tancats, patiràs. A mi personalment, la palanca de canvis no em sembla còmode a primer ús, tot i que m’asseguren que a la llarga no ets ni conscient que es allà ja que ho automatitzes.

Manteniment:

Quan dèiem que conserva intactes moltes de les característiques positives del any 68, aquí tampoc és excepció. Els preus dels recanvis son Mercedes. No estem davant d’un cotxe econòmic en recanvis, però també us diré, que tampoc estem davant d’un cotxe que tingui fama de trencar-se.img_13141

Combustible, es bevedor, 12-15l se’ls empassa com si res, per aquest motiu el dipòsit de combustible és tan gran.img_12701

Refrigeració, cap problema, al tenir el radiador allà on ha de estar i amb la mida apropiada, refrigera sense problemes.

El que si que no conserva, és el preu de la assegurança i impostos, aquí si que pots fer valer que te quasi 50 anys!

Conclusió:

El Mercedes-Benz 280S és luxe, es un gran Berlina, és comoditat, confort de marxa, és estil i és elegancia.

No és un cotxe per sortir a diari, no fa consum moderat, no té manteniment econòmic en el cas de recanvis i s’ha de vigilar molt a la hora de comprar, òxid en baixos sobretot.

El Mercedes-Benz 280S és un Mercedes dels de veritat, dels de abans, dels que no estaven pensats per tothom, sino per les butxaques d’uns pocs, i a dia d’avui tampoc és un cotxe pensat per qualsevol amant dels clàssics.

Requereix de més mimo i cura que els altres clàssics que hem provat, Requereix de més espai i de més capital, però segueix aportan-te totes les sensacions que al any 68, continua fen-te sentir, com un privilegiat.

Salut I Benzina.

Please follow and like us:

Be the first to comment

Leave a Reply

La teva adreça no serà publicada.


*