Renault 6TL

Aquesta setmana ens hem posat al volant d’un preciós Renault 6 Tl primera sèrie del any 1974, dels últims abans del restyling que va patir aquest model per actualitzar-lo als nous temps. Vehicle versàtil, amplitud interior amb seients abatibles, ideal per compartir oci i feina en aquella època. Però abans d’entrar a valorar el seu comportament actual que en sabem?

Antecedents

L’any 1968, a París, Renault va presentar el Renault 6. Basat en el Renault 16 presentat l’any 1965,

Renault necessitava cobrir el segment on Citroën tenia el Ami. Basant-se en la versatilitat del Renault 16 com dèiem, van agafar el Bastidor del Renault 4 i sistema de suspensions per barres de torsió, solucions tècniques provades i amb èxit contrastat, hi afegiren una carrosseria d’aspecte molt modern.

Era un R4 més evolucionat, més gran amb més motor i més còmode. Mantenia el tradicional canvi i fre de mà a dalt deixant la zona de les cames lliures.

Com acostumava a passar, les mecàniques variaven segons el país on anava destinat el vehicle. En el cas dels R6 que  es comercialitzaven a França, anaven equipats amb  el motor de 1.1L del Renault Dauphine donant unes molt bones prestacions.

Per qüestions impositives del nostre país, els primers R6 de FASA, muntaven el motor 1.0L(956cc).

En total, es van fabricar unes 680.000 unitats durant els 18 anys de producció(1968-1986)

Generacions:

1968-1974: Òptiques davanteres rodones, calandra d’alumini, òptiques posteriors petites, intermitents i posició davanteres a carrosseria

1974-1986: Òptiques davanteres quadrades, calandra de plàstic, òptiques del darrere grans i para-xocs del darrere mes gros, intermitents i posició davanters integrats al para-xocs, vidre del darrere tèrmic i llums amb regulació d’alçada.

Models:

Base: motor L4 956cc, 48cv, 4 velocitats i una velocitat màxima d’uns 120km/h.

TL: motor L4 1037cc, 50cv, 4 velocitats i una velocitat màxima d’uns 133km/h.

GTL: motor  L4 1108cc,  45cv, 4 velocitats i una velocitat màxima d’uns 135km/h

Prova:

Com hem començat dient, el vehicle que ens han deixat provar(i durant tota una setmana!), és un fabulós Renault 6TL de primera generació, estèticament les òptiques i l’alumini del frontal  et transporta realment 50 anys enrere. Sembla mentida com la forma de les llums i el material del frontal provoquin tal diferencia de sensacions al contemplar les dos generacions de R6.

Obrim la porta i cap dins. Els seients del R6 son realment absorbents! Sí, Sí, envoltants no, absorbents, per què no hi seus, hi entres!!

Renault no posava seients, posava sofàs. La comoditat del seient és incontestable. La posició de conducció extremadament còmode, molt d’espai arreu, sostre alt que ajuda a sentir-t’hi molt a gust. El fet de no tenir el canvi i fre de mà al mig, fa que tinguis molt espai a les cames. Els pedals al lloc correcte i amb bon espai.

El quadre de comandaments bàsic, darrere del gran volant, típic dels 70, velocímetre, indicador de càrrega de bateria i de gasolina, llumeta d’indicador de intermitència, oli, llargues i estàrter. Al costat esquerra del braç de direcció, palanca del intermitent i palanca de llums.img_0974

A la esquerra del volant commutadors dels neteja parabrises i ventilador.img_0969

A la dreta, estàrter, aire, i palanca de canvis de 4 relacions, i sota d’aquesta la palanca del fre de mà.

Familiaritzats amb la instrumentació, arranquem el motor del R6. So normal dels motors Renault de la època amb el fimbreig del escapament al estar enganxat al bastidor. A diferencia dels germans de Citröen, la primera està on ha de ser, a la esquerra i endavant.

Hem passejat molt, molts quilòmetres de carretera, autovia i ciutats. Els seu comportament és meravellós.

Bon comportament del motor en autovia, manté sense problemes la velocitat tant pujant com baixant, velocitat de creuer de 100km/h sense forçar gens.

Per carretera, els tombs no son un problema, barqueja com és evident, però al anar engolit pel seient, la sensació és genial. Els frens, de tambor, doncs el tema de sempre. Frenar frena, però tenint clar la que no portes discs i que en cas de una frenada forta, clavar rodes es summament fàcil. Si la carretera és revirada i costa amunt, les recuperacions son lentes i si has de encara una pujada del 10%(ho hem provat), més val que agafis embranzida ja que aniràs perdent velocitat irremeiablement però mantenint una mínima de 60km/h que no està gens malament.

On encara brilla i molt, és en el ús per ciutat o poble. Va ser dissenyat amb el concepte de la versatilitat. Gran habitacle, molt còmode, i gran accés pel darrere amb seient plegables. A l’hora de carregar tens molt espai, i si ho vols fer amb els seient ocupats també!img_1029

Per els camins, el sistema importat del R4 és un encert. Evidentment, notes les pedres i sotracs però l’alçada del vehicle et permet fer camins delicats més enllà de pistes forestals.

El consum del vehicle, es moderat. Per els quilòmetres que hem fet i combinant carretera i ciutat, hem gastat uns 7L/100km.

No és un cotxe que s’escalfi, té un bon sistema de refrigeració per aigua, ni és molt menjador d’oli, tot i que tenint en compte l’edat, sempre va be portar unes garrafes al maleter.img_1024

Manteniment:

Econòmic, els Renaults dels 70, R6, R4, R5, R12 al compartir mecàniques abarateixen el preus dels recanvis. Son vehicles que no exigeixen massa. Canvis d’oli i filtres periòdicament.

Pateixen normalment de corrosió al voltant del vidres i als baixos, a tenir en compte.

El tub d’escapament es podria amb suma facilitat però canviar-lo no son més de 30€.

Com sempre, si ets manetes, vehicle ideal per trastejar a casa, si no, opta per professionals que tu faran genial.

Conclusió:

Durant tota la setmana, el cotxe a portat nens a la escola, ha anat a fer la compra de la setmana i ha anat a voltejar, és a dir, ho ha fet tot. Una prova complerta.

El vehicle que hem provat marca 4400km, i parlant amb el propietari ens comenta que no son 4400, ni tan sols 104400, sinó que ja ha arribar a la xifra de 304400!!

Amb aquesta xifra i desprès de veure com funciona, és un vehicle molt robust mecànicament i fiable. Més de 40 anys treballant i funcionant finament com el primer dia.

És el típic clàssic que faries servir cada dia sense problemes, us diré amb franquesa, que el trobo a faltar. No et fa estranyar res, i anar amb ell et suposa comoditat i alegria que en el fons, és tot el que li pots demanar a un cotxe.

Si busques un clàssic per fer-ne ús diàriament, més enllà de les trobades puntuals, aquest segur, que ha de ser un dels teus candidats. Versàtil, gran, ample, còmode, motor inacabable, consum moderat i manteniment econòmic.

Un servidor el troba a faltar, i mentre el vaig tenir, no en vaig trobar a faltar cap.img_0965

Salut i Benzina

 

El Conductor

Please follow and like us:

2 Comments

  1. Gracies per l’article! Aquest cotxe en particular va passar per les meves mans i les de les meves tres germanes (a mes dels nombrosos viatges dels meus pares) abans d’arribar a les mans de la família que li ha donat la jubilació mes digna i mes bonica que hauríem pogut imaginar. Que sigui el protagonista d’aquest article es molt especial i m’arrenca llàgrimes pels molts records.

Leave a Reply

La teva adreça no serà publicada.


*